12 Ağustos 2020 Çarşamba

Dişi şeytan Lamashtu'ya karşı koruma için plak

 



Meşhur Lamashtu plakası (AO 22205: https://louvre.fr/en/oeuvre-notices/plaque-protection-against-female-demon-lamashtu) benzer bir performans sergiliyor - ancak yakından incelendiğinde seçimdeki bazı küçük farklılıklar ortaya çıkıyor kafaların!


Dişi şeytan Lamashtu'ya karşı koruma için plak

Şeytan çıkarma törenindeki karakterler

Şeytan çıkarma sahnesi kayıtlara bölünmüştür. Üst kısımda, semboller hasta kişiyi iyileştirmek için çağrılan büyük kozmik tanrıları temsil eder: Şamaş'ın güneşi, Sin'in hilal ayı, fırtına tanrısı Adad'ın şimşeği ve yüce tanrı Ashur'un kanatlı diski Asur İmparatorluğu'nun. İkinci kayıttaki yedi ruh, her biri farklı bir hayvan kafasına sahip, muhtemelen yararlı bir işleve sahip: Hastanın yatak odasının kapısını sembolik olarak koruyorlar. Hasta üçüncü kayıtta, derinliklerin ve bilgeliğin tanrısı Ea ile ilişkili ruhlar gibi balık derileri giymiş iki figürle çevrili yüksek bir yatakta yatıyor. Onlar muhtemelen üç hayvan başlı ruhun yardımıyla ritüeli yöneten rahip şeytan çıkaranlardır.

Kötü ruhları kovmak

Hastalığın nedenleri alt kayıtta görünür. Bir teknede bir eşeğin üzerinde oturan Lamashtu, diğer tüm karakterlerin iki katı büyüklüğündedir. Kıllı vücudu, aslan başı ve pençeleriyle fiziksel olarak korkutucu olarak sunulur. Yılanları tutuyor ve iki aslan yavrusunu emziriyor. Bir yazıt, onu "öfkeli ve zalim, göz kamaştırıcı bir tanrıça; o bir dişi kurt; yoldaki genç adamı, oyun oynayan kızı, çocuğu hemşiresinin kollarından kapar" olarak tanımlar. Tekne, iblislerin yuvası olan yeraltı Apsu dünyasını simgeleyen balıklarla dolu bir nehir boyunca seyrediyor. Sahnenin yan tarafındaki hediyeler ve erzak, onu yeraltı dünyasına geri dönüş yolculuğuna çıkmaya teşvik etmeyi amaçlıyor. Pazuzu, Lamashtu'nun arkasında bir kolu kaldırılmış olarak duruyor. Jestleri tehdit edici görünse bile ve Pullu kanatlı vücudu, ejderhanın kafası, akrep kuyruğu ve pençeleriyle fiziksel olarak eşi kadar korkutucudur, yine de karısını geri çekilmeye ikna ederek hastayı korumak için oradadır. Pazuzu yine plağın arkasına yapışarak sahnenin üzerinde beliriyor. Lamashtu'nun kötülüklerinden koruyan belgeler ve nesneler, Mezopotamya'da bu tür bir inancın geliştiği bir dönem olan 1. binyılda yaygındı.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder