15 Ekim 2019 Salı

Asur kralı Asurbanipal'in kişisel kütüphanesinden kil tablet :



Asur kralı Asurbanipal'in kişisel kütüphanesinden kil tablet :

"Ben Agade’nin kralı büyük kral Sargon!
Annem yüksek bir rahibe idi, babamı bilmiyorum.
Yüksek rahibe annem beni gizlice doğurdu.
Beni bir kamış sepete koydu, onu ziftle kapladı.
Beni nehre bıraktı, dışarı çıkamayacaktım.
Nehir beni sürükleyerek su çekici Akki’ye götürdü.
Akki beni sudan çıkardı, kendi oğlu gibi büyüttü beni. "

Tevrat, Çıkış Kitabı, 2. bölüm :

''Levili bir adam kendi oymağından bir kızla evlendi.
Kadın gebe kaldı ve bir oğlan doğurdu. Güzel bir çocuk olduğunu görünce, onu üç ay gizledi.
Daha fazla gizleyemeyeceğini anlayınca, hasır bir sepet alıp katran ve ziftle sıvadı. İçine çocuğu yerleştirip Nil kıyısındaki sazlığa bıraktı.
Çocuğun ablası kardeşine ne olacağını görmek için uzaktan gözlüyordu.
O sırada Firavun'un kızı yıkanmak için ırmağa indi. Hizmetçileri ırmak kıyısında yürüyorlardı. Sazların arasındaki sepeti görünce, Firavun'un kızı onu getirmesi için hizmetçisini gönderdi.
Sepeti açınca ağlayan çocuğu gördü. Ona acıyarak, "Bu bir İbrani çocuğu" dedi.
Çocuğun ablası Firavun'un kızına, "Gidip bir İbrani sütnine çağırayım mı?" diye sordu, "Senin için bebeği emzirsin."
Firavun'un kızı, "Olur" diye yanıtladı. Kız gidip bebeğin annesini çağırdı.
Firavun'un kızı kadına, "Bu bebeği al, benim için emzir, ücretin neyse veririm" dedi. Kadın bebeği alıp emzirdi.
Çocuk büyüyünce, onu geri getirdi. Firavun'un kızı çocuğu evlat edindi. "Onu sudan çıkardım" diyerek adını Musa koydu''
Sepet içinde nehire bırakılan çocuk arketipi, geçmişle bağı kopartılmak istenen tarihi kişilikler için kullanılır. Bu şekilde ailesi ve kimliği gizlenir.
Mousse, bir İbrani adı olmayıp Mısır adıdır. Bu nedenle soferimler kendisini geçmişinden kopartmak için sepet içinde nehire bırakılan çocuk arketipini kullanılmıştır.
Sargon : MÖ 2225
Musa : MÖ 1300

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder